Indonesië - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Johannes Jansen - WaarBenJij.nu Indonesië - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Johannes Jansen - WaarBenJij.nu

Indonesië

Door: JohannesJansen

Blijf op de hoogte en volg Johannes

29 Maart 2012 | Indonesië, Denpasar

Indonesië bestaat uit 17.000 (of 20.000)eilandjes waarvan er 8.000 (of 11.000) bewoond zijn en waar 300 (of 400) verschillende talen worden gesproken met intotaal 240 miljoen mensen verspreid over een land waar het in het oosten 3 uur later dan in het westen is. Indonesië bestaat uit zo’n mozaiek van plaatjes, zo verschillend dat bijna niemand met vergelijkbare verzameling van herinderingen terugkomt. Afgelegen eilandjes, exotische culturen, drukke steden, perfecte stranden, vulkanen, onaangetaste natuur, en een overweldiggende onderwater wereld is het lijstje dat voor mij het beste Indonesië samenvat.

Jakarta
Op 16 Februari vertrok mijn vliegtuig vanuit India naar Indonesië op naar het volgende land en het volgende avontuur. Met nog een tussenstop in Singapore, geland in Jakarta wat de hoofdstad van Indonesië en Java is. Zes uurtjes op het vliegveld gewacht tot mijn mede avonturiers, mijn vader en zus, aan waren gekomen. Er is een grote Nederlandse wijk met haven in Jakarta, want tot 1949 hadden we Indonesië bezet. Veel van oude koloniale villa’s zijn in verval geraakt, nadat Indonesië onafhankelijk is geworden. Maar een aantal zijn nog in oorspronkelijke staat, waaronder een cafe/restaurant waar het voelt of je 80 jaar terug in de tijd bent gegaan. Je kan je goed voorstellen hoe de kapiteinen na een lange zeetocht hier samen kwamen met de handelaren en bestuursleden voor een whisky en een sigaar, om dan vervolgens onder het genot van (oude) jazz, over handel en het laatste nieuws te praten. Ze draaien nog steeds dezelfde jazz en het menu is ook weinig veranderd met onder andere een uitsmijter en een broodje biefstuk (in het Nederlands).
In Jakarta kwamen we er achter dat niemand nog echt research had gedaan waar we heen moesten gaan, wel hadden we allemaal wat tips gekregen. Dus onze eerste bestemming zou Bali worden om daar aan het strand een beter idee van onze reis te krijgen, en aan het strand te chillen.

Bali
Een voornamelijk Hindoeïstisch eiland in een voornamelijk Moslim land. Het is meest toeristische deel van Indonesië en dat is zeker niet onterecht. De prachtige stranden, met geweldig koraal en goeie surfgolven zijn de voornaamste reden. Daarnaast heeft het een relaxte vibe, aardige mensen, prachtige cultuur, lekker eten, vulkanen, bergen, warmwaterbronnen, watervallen, natuur en een gematigd klimaat. En dit alles op relatief kleine afstand van elkaar, want je reist wat af in Indonesië over en tussen de eilanden.
Eerst één dagje naar het strand van Bingin geweest, wat een highlight volgens de lonely planet was maar best tegenviel. Daarna een dagje Sanur om vanaf daar de 7uur ’s ochtends boot naar Nusa Lembongan (eilandje vlak van Bali af) waar we 2 dagen wilden blijven maar uiteindelijk 5 dagen zijn gebleven omdat het zo mooi en relaxt was. Wat mij al eerder is opgevallen dat er op een klein eilandje vaak een relaxte vibe hangt, en dat alles in een rustig tempootje gebeurt. Zo zei een local ook dat de meesten hier een klein baantje (zoals paar uur zeewier plukken in de ochtend en avond) hebben en hier genoeg aan hebben. Hier snel van hot naar her rennen is hier niet de manier. En om de vibe te pakken te krijgen moet je alles rustig aan doen, iets wat erg aangenaam is als je op vakantie bent. Dus hebben we scooters gehuurd en zijn we alle uithoekjes en strandjes gaan verkennen om op elk uithoekje een paar uurtjes te chillen en wat te zonnen te eten of te drinken. Verder ook erg veel gesnorkeld wat echt awesome is, zo leer je een hele nieuwe wereld kennen, namelijk de onder water wereld. Naast al het prachtig koraal en de vissen in alle kleuren van de regenboog ook nog met mantarays gezwommen. Mantarays (familie van de stingray) zijn algeneters en kan je best beschrijven als 2-3 meter onderwater vliegtuigen. Echt een kick als zo’n gigantisch beest 1-2 meter onder je door “vliegt”. Wel nog even overwogen of mijn camera het onder water doet, maar leek me toch niet zo’n heel goed idee.
Daarna terug naar het “vaste land” van Bali als volgende bestemming Ubud. Wat het culturele en touristische centrum van Bali is. Als je kunst wil kopen zit je hier goed. Je hebt hier straten en straten vol met beeldhouwwerken en houtsculpturen. Je hebt hier sacred monkey forest een gebied met een aantal tempels en honderden makeke-apen die heilig zijn verklaard. De tempels zijn leuk, maar vooral de apen maakt het heel speciaal. Ze zijn tam maar wel heel brutaal. Zo kochten we een trosje bananen om te voeren en gelijk kwam er een grote aap op mij afgerend en en probeerde mij te intimideren. Dat terzijde wel hartstikke leuk, zo kan je een banaantje boven je schouder houden en klimmen ze op je schouder en peuzelen hem daarna rustig op (foto).
Na Ubud zijn we op de scooter gestapt om mobiel te zijn, en zo Bali op ons eigen gemak te verkennen. Als eerste zijn we naar Manduk gegaan, een stadje in de bergen op zo’n 3000 meter hoogte. Hier hadden we echt een paleis met twee slaapkamers, drie bedden en een balkon met een uitzicht waar je graag een dagje voor thuis blijft (foto).
Het is altijd heerlijk om je eigen scooter te hebben, je kan op elk moment van de dag overal naar toe rijden. Extra leuk ook nog eens op Bali om tussen de rijstveldenplateaus in de bergen door te rijden. Een nadeel is echter wel dat het absoluut geen pretje is om in een tropische regenbui te zitten want dan ben je in 10 seconden helemaal doorweekt. Vanaf Manduk naar een paar watervalletjes en een warmwaterbron (38 graden) voor een niet zo verkoelende, maar wel heel lekkere duik.
Vanaf Manduk naar Lovina beach om daarna weer door de bergen en rijstvelden weer terug te scheuren naar Manduk. Onderweg nog een stop om te snorkelen bij een gezonken Amerikaans oorlogsschip. Niet heel speciaal want hij lag net iets te diep, jammer dat ik nog niet kan (scuba)duiken. Maar wat wel erg vet was was een school tonijnen (tienduizenden waarschijnlijk) die daar in een school rondjes aan het zwemmen waren.

Java
Na een busreis van 14uur (14:00 tot 4:00)aangekomen in Malang. Een oude nederzetting van de Nederlanders. Met prachtige oude koloniale restaurants. Zo hebben we een super over de top hotel gegeten naast het zwembad onder het genot van live piano en zang. Ook nog naar de dieren markt geweest, wel nice maar niks vergeleken met de dieren markt in Bangkok.
Vanaf daar naar Bromo, een nog actieve vulkaan met daar om heen een grote asvlakte. Wat zich goed voor wandelingen en prachtig uitzicht leent (foto). In de krater zit heel heet water waar stoom vanaf komt. Ook heeft deze vulkaan nog af en toe uitbarstingen.
Daarna na Yogjakarta wat de onofficiele cultuur hoofdstad van Java is. Erg leuke stad met een relaxte vibe. We kwamen met wat geluk bij een erg goedkope en prachtige schildergalerij uit, waar we met zijn drieën bij elkaar meer dan 10 batik schilderijen hebben gekocht. Vanaf hier een uitstapje naar een boeddhistische tempel (Borobudur) en een hindoeïstische tempel, waarvan ik de naam niet meer weet, maar wel een foto van heb.
Vanaf daar door naar een plaatsje vlak bij Pangandaran. Om 10 vertrokken met de trein vanaf Yogjakarta. Om dan om 1 uur bij het treinstation uit te stappen daar met een fiets-taxi naar het busstation te worden gebracht. Dan vervolgens 3uur in de bus te zitten om daarna achterop de (taxi)scooter met zonsondergang bij onze eindbestemming te worden afgezet. Het naamloze plaatsje lag lekker aan het strand en leek ons een goede afsluiter van onze vakantie, die de laatste 2 weken vooral uit snel rondreizen bestaan had. Ook is dit een goeie plek om te surfen. Iets wat ik al erg lang wou leren en nu de kans voor had. ’s Ochtends om 6 uur je bed uit want dan zijn de beste golfen en dan tot 9 uur surfen om daarna van 4 tot 6 bij zonsondergang weer het water in te gaan. Surfen is echt awesome! Iets wat ik zeker vaker ga doen. Al met al erg lekker weer gehad en nog lekker even wat zon gepakt voordat de reis naar huis weer word ingezet.
De reis naar huis verliep erg soepel met als enige nadeel mijn visa twee dagen verlopen was. Maar dit was allemaal geen probleem als je wat geld op tafel legde. Mee naar achter kantoortje, met allemaal wanted posters, waar ik voor 35 euro het land weer mocht verlaten. En mijn reis naar Nederland kon beginnen.

Achteraf heb ik weer een erg leuke reis van 3 en halve maand er op zitten. Waar ik als persoon veel door verandert ben zijn de uitdagende, spannende, inspirerende, vreemde en nieuwe situaties waar je in terecht komt als je aan het reizen bent. En de gesprekken die je met mensen van over heel de wereld hebt die een andere achtergrond en daarom vaak andere opvattingen als mij hadden.
Ook al is mijn blog anderhalve week te laat, hoop ik dat jullie genoten hebben om mijn reisavonturen van zijlijn mee te maken. Meer foto's zijn op facebook te vinden

• 29 Maart 2012 - 12:22

Lekker Sletje +1:

Wat the fack gast ziet er echt goed uit ook mooie foto's! Dit wil ik ook gaan doen alles! x

• 29 Maart 2012 - 15:05

Anneke Van Anken:

leuk johannes, ook de foto's

• 01 April 2012 - 10:43

Gertjan Van Esch:

Genoten van je verhaal, je bent een goed verteller!