Kolkata - Reisverslag uit Calcutta, India van Johannes Jansen - WaarBenJij.nu Kolkata - Reisverslag uit Calcutta, India van Johannes Jansen - WaarBenJij.nu

Kolkata

Door: JohannesJansen

Blijf op de hoogte en volg Johannes

11 Mei 2011 | India, Calcutta

Vandaag mijn laatste dag in Kolkata, mijn trein gaat om half 8 vanavond naar Darjeeling.

Kolkata is een levendigge stad, de eerste stad, op het vaste land, waar ik langer dan 12 uur blijf.
Een gigantische stad met 18 miljoen mensen. Een erg leuke stad.

Op het vliegveld aangekomen, duurde het een uur voordat de bus kwam, wat ik te lang vond. Dus toen begon de taak om een taxi te vinden voor de juiste prijs. Een heel gedoe maar uiteindelijk een goede prijs weten te vinden voor 200 rupi (3 euro) voor 26 kilometer. Eenmaal in shudder-street aangekomen zag ik vanuit de taxi Morten lopen, een jonge uit Denemarken die ik op de andaman had leren kennen. Ik vertelde de taxi-chauffeur om te stoppen en morten wees mij naar een goed guesthouse. Na het inchecken zijn we naar goonghly-river gegaan om de zonsondergang te kijken, samen met Morten, een meisje uit Duitsland, Sabine en met een aardigge local die Benu heette. Alleen was er niet veel aan de zonsondergang omdat de stad zo vervuilt is, zag je alleen een rode gloed. Daarna nog even een cafe in voor een koude kingfisher. En toen moesten morten en sabine de trein halen naar Darjeeling.

De volgende dag heb ik een nieuwe camera gekocht, want die was ik kwijt geraakt/is gestolen op de andaman. Ook een indiase sim-kaart gehaalt wat een heel gedoe was. Daarna na victoria memorial, om ook wat geschiedenis op te snuiven. Er zijn veel oorlogen over calcatta gevochten. Zo hebben de engelse en de mongolen verschillende malen de stad in handen gehad. De engelsen gebruikten het als thuisbasis om verder het land in te trekken om zo bijvoorbeeld thee uit Darjaleen te halen.

De volgende dag samen met raul, een 35 jarige spanjaard die al 7 jaar in India/Nepal reist, naar de botenical gardens gegaan. Eerst drie kwartier gelopen en daarna de bus gepakt omdat het toch een stuk verder was dan we dachtten. Het wandelen door een grote stad is geweldig al moet je alleen erg wennen aan het oversteken. Er zijn vaak geen zebra paden dus moet je wachtten totdat er een rustig moment van auto's is om over te steken. Iets wat na een tijdje vanzelf gaat, maar de eerste paar keer heel erg eng is. Ook was ik bijna aangereden omdat we diep in gesprek waren en ik niet goed genoeg oplette, omdat ik midden in gesprek was. Botanical garden is een park "midden" in Calcatta. En is heerlijk om even aan de stad te ontsnappen. Er is een 250 jaar oude benjan tree in het park die meer dan 300 keer wortel heeft geschoten. Ook heb ik een 2,5 meter lange (wilde) slang gezien. En een aantal mooie vogels, zoals kingfishers en arenden.

De dag daarna some serieus shopping met raul gedaan, zo hebben we 6 uur in een winkel gezeten om een (kashmiri) tapijt uit te zoeken, wat een klein fortuin kostte. Daarna kwam ik een meisje uit frankrijk (Manu) tegen die ik had leren kennen op de andaman eilanden. Samen uit eten, met nog een koppel uit Finland en een jongen uit Nederland. Daarna kwam ik Benu weer tegen en die nodigde mij uit met hem naar een Indiase tempel te gaan. Ze vieren elke maandag de verjaardag van hun vader (leuk elke week jarig zijn :P), Shiva als ik het goed herinder . Een aanbod wat ik niet af kan slaan ook al was het al half 10 in de avond.

Na een chaotische rit door de stad met een rikshaw, bij de tempels aangekomen. Een uur en hoop tempels en gebeden later werd de echte reden dat hij mij uitgenodigt had duidelijk. We liepen achter een tempel, die aan de goonghly-river lag. Waar een groepje locals aan het loiteren (ergens zitten/staan zonder directe reden) was. Ze werden allemaal voorgesteld als vriend of broer (goede vriend). En ik werd uitgenodigd om er bij te komen zitten. Er waren een hoop levendigge gesprekken, terwijl er verschillende chillum's werden klaargemaakt. Die snel rondgepaast werden. Iedereen vond het geweldig dat er een westerling bij hun kwam zitten en idereen wou met mij praten, zo ben ik verschillende keren door benu's vrienden uitgenodigd om bij hun te komen zitten, of om een tour te krijgen door het gebied te krijgen (om 12 uur 's nachts). Ze waren allemaal heel aardig en fysiek contact is de normaalste zaak in India, zo is het voor Indiers niet vreemd om hand in hand te lopen met een andere man (die je 1 minuut kent).
Om 2 uur 's nachts door een rikshaw voor mijn guesthouse afgezet, de bewaker wakker gemaakt, om de poort open te doen, en snel naar bed. Ik kan niet zeggen dat het geen gigantische cultuur schok was, om na 4 dagen op het vaste land in India een avond met locals goed stoned te worden. Een geweldigge avond, die ik niet snel zal vergeten.

Vandaag een trein ticket naar Darjeeling gehaalt, en besloten om 1,50 euro te besparen door de bus te nemen, ipv taxi, naar het ticket kantoor, wat me intotaal zo'n 2uur door calcatta dwalen heeft gekost terwijl het 40+ graden is.

Oja een nummer wat we op andaman vaak draaiden: http://www.youtube.com/watch?v=SRHnipnJvTU

  • 11 Mei 2011 - 12:41

    Anneke:

    Hee Johannes,
    Wat een geweldig verhaal, dacht al op de foto te zien dat je enigzins lodderig uit je ogen keek. Heb inderdaad ook vaak in India mannen hand in hand zien lopen, daarentegen is het "not done" om als man/vrouw gearmd oid te lopen, rare mensen die Indiers.
    Super dat je je het allemaal zo leuk vind, met India is het "you like it or hate it". Volgens mij hou je er wel van. Veel plezier in Darjeeling, ik dacht dat je naar Dharmsala zou gaan? Of heb ik dat verkeerd begrepen, hoe dan ook, geniet!
    (p.s. ik dacht al wel dat je de reis zou verlengen) liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Calcutta

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2011

Update om te updaten

21 Mei 2011

Darjeeling

11 Mei 2011

Kolkata

05 Mei 2011

Andaman eilanden
Johannes

Hoi

Actief sinds 05 Mei 2011
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 7936

Voorgaande reizen:

21 September 2012 - 01 Januari 2013

Zuid Amerika

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

India v2.0 + meer awesome plekken

Landen bezocht: