Amazone, Andes en strand. - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Johannes Jansen - WaarBenJij.nu Amazone, Andes en strand. - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Johannes Jansen - WaarBenJij.nu

Amazone, Andes en strand.

Blijf op de hoogte en volg Johannes

01 November 2012 | Ecuador, Guayaquil

Na een dag lekker op de wc te hebben gezeten (en gehangen) mijn backpack ingepakt en klaar om op reis te gaan. De bestemming niet een van de minste dit keer, namelijk de Amazone.
Lekker tussen de caaimannen en apen rellen! Je zou de amazone ook wel de longen van de aarde kunnen noemen. Op het moment bevind meer dan de helft van het, nog bestaande, regenwoud zich in de Amazone. Hiervan ligt er maar 1,5% in ecuador maar das meer dan genoeg voor mij!

Het ding aan reizen is alleen om ergens te zijn moet je er eerst heen. Misschien ben je tijdens het reizen wel 1/5 van de tijd onderweg, dus in staat zijn om te slapen en lezen in de bus en trein maakt je reis stukkken aangenamer! Helaas lukte geen van beide goed in de nachtbus van 10uur van Quito naar de amazone. Dit kwam mede doordat er keihard in t spaans de slechtste film ooit werd gedraaid, namelijk Abraham Lincoln the vampire hunter. Ja hij bestaat echt! Hopelijk word t geen ding om bekende historische personen, de hoofdrol te geven in kut films. Maar om niet ver af te wijken. ´s Ochtends om 8 uur kwam onze bus aan om daarna met een boot de jungle in te varen, naar onze lodge.

De lodge bestond uit een paar hutjes en één grote hut gebouwd van omgevallen bomen. Als huisdier hebben ze een wild zwijn, taz, rondlopen. Wat waarschijnlijk wel een van de beste huisdieren is om te hebben in de jungle. Verder 2 grote tarantula´s die wild rondliepen en aan het einde van de week hadden we er zelfs een anaconda bij!
De eerste dag veel gezwommen en via een tauw het water in schommelen. Ook een goeie 4 uur wezen canoën en een nachtwandeling gemaakt.
Dag 2 een flinke wandeling gemaakt, onder andere door t moeras waar je soms een goede halve meter in de grond wegzakt. Taz, t zwijn, heeft ook de hele wandeling meegelopen. Erg veel over de jungle´s planten en bomen geleerd. Op zo´n 2 meter afstand zelfs een miereneter gezien, die em erg hard chillde en geen moeite deed om weg te komen. Verder veel spinnen en insecten.
Dag 3 om 4uur opgestaan om na een ontbijtje met de gemotoriseerde canoe een heel stuk de river af te gaan, naar een ander stuk jungle en indigenous community. Onderweg veel caaimannen, apen, schildpadden, vogels en weet ik t gespot. Bij de community aangekomen was er een heel spectakel aan de gang want een anaconda had net een kip van hun te pakken. Wij er snel heen. Anaconda van over de 2 meter. Eigenlijk is het het gebruik om dan de slang te vermoorden en verbranden. Maar onze tourguide had t geniale idee om em mee naar onze lodge te nemen en hem daar rond te laten lopen. Enfin, wij t hele eind weer terug om ´s middags met een biertje te gaan piranha vissen. Zelf met mijn awesome visskills een piranha gevangen! De laatste dag nog een wandeling gemaakt voor dat onze bus ´s middags rond 4 uur vertrok.

Drie bussen en 19uur later rond 11uur en goed uitgerust in Mindo aangekomen. Mindo is een klein stadje in cloudforest, waar je allemaal extreme sports kan doen. Zo heb ik getubed, geziplined en een giant swing gedaan in 2 dagen.
Daarna door naar Canoa om te chillen en te surfen. Een goeie 4 dagen hier gehad ook was t weer, zon en golven niet super. Daarna een lift gekregen van 2 nederlanders die naar Montanita gingen. Hier 5 dagen gebleven voor feesten en surfen. Weer was t weer niet zo goed, veel bewolking en weinig golven... Maar wel echt te gekke stad om lang te blijven plakken, en had dit normaal gesproken ook gedaan. Helaas ben ik tegen mijn eerste en enige reisprincipe ingegaan, namelijk dingen plannen. Dit neemt je vrijheid van reizen weg. Maar ik wil 14 November in Lima, Peru zijn voor een pokerserie. Ik heb gehoord dat zuid amerikanen niet al te best zijn in kaarten. Dus hopelijk kan ik hier een mooie klapper maken.

Nu zit ik Guayaquil de grootste stad van ecuador. Wat geweldig centrum heeft maar ook erge arme buitenwijken, die ik niet ga bezoeken. Dus de stad is okay! Gister voor t eerst in mijn leven alleen gaan stappen, t was wel halloween. Ik was de enige blanke in de discotheek en waarschijnlijk ook de enige in de 20 discotheken er om heen.

Morgen 8 dagen naar de Galapagos eilanden wat erg vet gaat worden! Ook erg duur maar vooral vet!

Hasta la vista!

• 02 November 2012 - 17:17

Anneke Van Anken:

Geweldig reisverhaal, Jelmer vind het oerwoud het mooist op de foto's en de slang natuurlijk. Hoop dat je het goed hebt op de galapagos eilanden! xx

• 04 November 2012 - 21:35

Hildy:

Hoi Johannes, Mooi verslag van je reis! We wensen je nog een goede tijd daar. Gerard, Hildy, Debora en Daan.

• 10 November 2012 - 15:38

Jan Jansen:

Hadiejo, mooi man, lees het nu pas (???????).
    De reis die Teun en ik volgende keer gaan doen, moet de Amazone zijn!!
    Klinkt geweldig en adembenemend! Liefs en genietze